how-to-learn-opensees

روش یادگیری OpenSees موضوعی است که در این نوشته به دلیل پیچیدگی مسیر آموزش OpenSees برای شما انتخاب کرده ایم.

آموزش OpenSees

در مطالب قبل گفتیم قبل از شروع کار با OpenSees شما باید به یک کارشناس در زمینه «چگونه OpenSees یاد بگیریم» تبدیل شوید. در این مطلب ابتدا به شما دورنمایی از چالش های مسیر خواهیم داد. بعد، خواهیم گفت که چه منابعی برای یادگیری غلبه بر این چالش ها در دسترس اند. در انتها نیز توجه شما را به ساختار و نگرش آموزش های خانه OpenSees جلب می کنیم. در ادامه این صفحه با مرجع OpenSeesWiki ارائه شده توسط خانه OpenSees آشنا خواهید شد که یک دایره المعارف کامل از آموزش های رایگان OpenSees است.

دوره آموزش OpenSees

امیدواریم بهترین استفاده را از آموزش های رایگان بخش آموزش OpenSees ببرید. با این حال، در بخش مطالب پولی نتیجه سالها تلاش خود را با شما اشتراک میگذاریم تا راه چند ماهه را در چند هفته طی کنید.

چالش های فراگیری OpenSees

در نوشته تحلیل غیرخطی سازه ها در مورد اهداف کلی مدلسازی و تحلیل غیرخطی سازه ها صحبت کرده ایم. همچنین موانع و نگرانی هایی که در مسیر رسیدن به این اهداف داریم را بیان کرده ایم. بطورکلی باید بگوییم تحلیل غیرخطی سازه ها ذاتا موضوعی پیچیده و پرچالش است.

بعضی نرم افزارهای تجاری سعی کرده اند بعضی راه حل های خود را به صورت بسته آماده عرضه کنند. با این حال، همانطور که در نوشته چرا OpenSees بیان کرده ایم، این نرم افزارها اغلب ویژگی های لازم برای کاربردهای تحقیقاتی و توسعه ای را ندارند. به همین دلیل درصد زیادی از مقالات تخصصی سطح بالا از OpenSees استفاده می کنند. برای یک مرور سریع این مقالات می توانید به OpenSees in Google Scholar مراجعه کنید.

بنابراین، ما چاره ای جز درک ابزارهای تحلیل غیرخطی و به کارگیری آنها برای رسیدن به راه حل متناسب با سازه خود، نداریم. به این ترتیب می توان دید که مدلسازی و تحلیل غیرخطی با OpenSees یعنی وارد شدن به گود مبارزه برای حل چالشهای عددی تحلیل رفتار سازه ها. به همین دلیل، روش یادگیری OpenSees باید به شما در تبدیل شدن به یک کاربر حرفه ای OpenSees کمک کند. تحقق این هدف به طور ویژه مستلزم صرف حوصله و علاقه و مطالعه با دقت منابع و تمرین و تکرار زیاد است.

nonlinear-analysis-challenges

7 منبع آموزش OpenSees

اما یک سؤال مهم مطرح می شود و آن این است که برای فراگیری راه غلبه بر این چالش ها باید از «کدام منبع» استفاده کنیم؟ در نوشته 7منبع آموزش OpenSees برایتان ویژگی های لازم برای یک آموزش خوب در حیطه OpenSees را بر شمرده ایم. بر اساس این ویژگی ها می توان گفت که در حال حاضر منابع مناسب برای آموزش OpenSees بسیار محدودند. از این رو، تلاش خانه OpenSees از موارد نادر اقدام برای فراگیری و گسترش این دانش با ارزش محسوب می شود.

روش آموزشی خانه OpenSees

همانطور که در نوشته بسیار مهم راهبرد آموزشی خانه OpenSees گفته ایم، ما قدم اول را با شناسایی طیف نیازها در حیطه ارزیابی عملکرد سازه ها برداشته ایم. این شناسایی دقیق نتیجه سالها تجربه ارائه مشاوره OpenSees توسط این خانه است. پس از این شناسایی، دسته بندی موضوعات به نحوی انجام شده است که منجر به تولید سریعتر، هزینه کمتر، بروزرسانی راحت تر و خلاقیت بی نهایت در آموزش OpenSees شوند. در پی این دسته بندی، 2 گروه آموزش راهبردی توسط خانه OpenSees تولید شده است. گروه اول در هر دو شکل رایگان و پولی ارائه می شود. اما گروه دوم به طور کلی ماهیت «راه حل سریع» دارد. در زیر جزئیات بیشتری در مورد روش یادگیری OpenSees به کمک محتوای خانه OpenSees تقدیم شما خواهیم کرد.

OpenSeesWiki

در این بخش، مسیر رسیدن به اهداف مختلف به گام های کوچکی شکسته شده است. سپس، برای هر گام یک دوره آموزشی نسبتا کوتاه (حداکثر 5 ساعته) در نظر گرفته شده است. فهرست این آموزش ها و مسیرهای پژوهشی که تشکیل می دهند در آمده است. این آموزش های موضوعی هم به صورت رایگان و هم به صورت پولی و با دو نگاه کاملا متفاوت ارائه شده اند. شکل رایگان که خدمتی ناچیز از طرف خانه OpenSees محسوب می شوند در بخش آموزش OpenSees (که لینک آن در ابتدای صفحه آمد) ارائه شده اند. از لحاظ موضوعی ساختار این آموزش ها کاملا مشابه با ساختار آموزش های پولی است.

 آموزش های پولی موضوعی که در بخش دوره آموزش OpenSees (لینک این مطلب نیز در ابتدای صفحه آمد) گردآوری شده اند متکی بر حمایت مالی شما هستند. با بهره گیری از این حمایت مالی ما توانسته ایم مسیر صفر تا صد تولید مقاله علمی سطح بالا در حیطه های مورد نظر را طی کنیم. پس از پیمودن این مسیر، ما به آغاز برگرشته ایم و هر آنچه در طول مسیر آموختیم را به زبانی روشن و با جزئیات کامل و کاربردی بیان کرده ایم. پس می توان گفت: آموزش های رایگان اطلاعات با ارزش و در عین حال کلی ارائه می کنند. اما آموزشهای پولی، وارد جزئیاتی می شوند که رسیدن به آنها زمان قابل توجهی از شما خواهد گرفت. به همین دلیل، روش یادگیری OpenSees مبتنی بر آموزش های پولی خانه OpenSees مسیر سریعتر و راحت تری را برای تولید مقالات علمی با ارزش فراهم می کند.

هر یک از دوره های بخش دوره آموزش OpenSees موضوع مستقلی دارند. با این حال، بر اساس نگرش راهبردی ما، در آنها از تکرار مطالب پرهیز شده است. در نتیجه، برای استفاده از هر دوره لازم است ابتدا دوره های پیش نیاز آن را بگذرانید. در نتیجه، نمی توان به هر دوره به صورت مستقل نگاه کرد. با این حال، ارائه مستقل دوره ها به صورت جداگانه مزایای با ارزشی دارد که قبلا در بخش راهبرد آموزشی خانه OpenSees به آن پرداختیم. از جمله این مزایا امکان خرید تدریجی دوره ها و پیمودن گام به گام مسیر است. این روش، در روند پرداخت هزینه و نیز روند تصمیم گیری در انتخاب گامهای پژوهشی به شما فرصت اضافه خواهد بخشید.

بسته های از پیش تعریف شده

در بخش بسته آموزش OpenSees مسیرهایی به شما ارائه می کنیم که از دوره های موضوعی بخش قبل تشکیل شده اند. به هر مسیر یک بسته آموزش ترکیبی می گوییم که برای رسیدن به یک هدف پر کاربرد در نظر گرفته شده است. وجود این بسته ها تضمین می کند که طراحی دوره های موضوعی کاملا متناسب با اهداف نهایی رایج است.

opensees-package

در نتیجه می توان یک مجموعه مناسب از دوره های موضوعی را برای هر هدف مشخص گذراند. ضمن ارائه این اطمینان خاطر، خرید یکجای یک بسته آموزشی مقرون به صرفه تر از خرید جداگانه دوره های موضوعی خواهد بود. ضمن کاربردهای فوق، تعریف بسته های آموزش OpenSees به ما امکان ارائه یک آموزش هدفمند در زمان برگزاری دوره های برخط OpenSees را خواهد داد.

بسته آموزشی اختصاصی

custom-opensees-package

طبیعی است که بعضی از اهداف پژوهشی در بسته های از پیش تعریف شده دوره های آموزش OpenSees قرار نمی گیرند. در عین حال، مخاطبانی وجود دارند که مایلند با هدف کاهش هزینه، دوره ها را به صورت یکجا خریداری کنند. روش یادگیری OpenSees پشنهادی ما برای این دسته مخاطبان، امکان تعریف بسته های اختصاصی را فراهم کرده است. برای این هدف، لازم است که ابتدا موضوع و هدف نهایی خود را ببینید و به انتهای مسیر آموزش آن بروید.

به عنوان مثال، طراحی بهینه سازه ها به کمک MATLAB یک هدف و نقطه نهایی است. سپس، به دقت پیش نیازهای مربوط به هر دوره موضوعی را در نظر بگیرید و گام به گام به عقب بازگردید تا به ابتدای مسیر برسید. اگر آموزش های مربوط به هر گام از بخش دوره آموزش OpenSees را به سبد خرید خود اضافه کنید، به یک بسته ترکیبی دست یافته اید. قیمت این بسته با توجه به تعداد دوره های انتخابی محاسبه خواهد شد و از حاصل جمع قیمت دوره ها کمتر خواهد بود. یادتان باشد اگر آموزش را از ابتدای مسیر شروع نکنید، فایلها و آموزش های مورد نیاز در قدم های میانی را در اختیار نخواهید داشت. اگر نیاز به راهنمایی در این خصوص داشتید، می توانید از بخش مشاوره خرید دوره با ما در ارتباط باشید.